Somaliyhteisö yhtenäisenä rikollisuutta vastaan
Kirjoitan tämän kirjoituksen niiden somalialaisten puolesta, jotka ovat olleet minuun yhteydessä ja motivoineet minua. Kirjoitan kaikkien niiden puolesta, joita Tapanilassa tapahtunut joukkoraiskaus on ahdistanut ja kuvottanut.
Kirjoitan kaikkien somalialaisten puolesta, jotka haluavat ilmaista tapauksen uhrille, tämän perheelle ja uhrin lähipiirille olevansa pahoillaan. Tämä rikos ei edusta somalialaista kulttuuria, ihanteita eikä eettisiä arvoja. Suomen somaliyhteisö asettuu aina uhrin puolelle. Rikos on aina rikos riippumatta sen tekijän taustasta. Tämä on itsestään selvää Suomen somaliyhteisölle. Raiskaus on julma, tuomittava ja pysäyttävä teko. Jokaiselle ihmiselle kuuluu yhtäläinen oikeus seksuaaliseen itsemääräämisoikeuteen ja loukkaamattomuuteen sekä fyysiseen turvallisuuteen.
Somaliyhteisö ei voi ottaa kollektiivista vastuuta yksilön tekemisistä valinnoista. Valitettavasti kuitenkin jaamme nyt epäiltyjen kanssa saman etnisen taustan. Tämä pakottaa käymään vakavan keskustelun somalialaisyhteisön sisäisesti. On herännyt tärkeitä kysymyksiä. Miksi näin tapahtui? Mikä on johtanut siihen, että elämänsä alkupolulla olevat nuoret tekevät näin vakavan rikoksen? Kuten sanottua, somaliyhteisö ei ole vastuussa yksilöiden tekemistä rikoksista, mutta se voi olla tukemassa jäseniään, pitää huolta toisistaan sekä auttaa nuoriaan tekemään järkeviä valintoja.
On syytä muistaa, ettei rikoksesta epäiltyjen nuorten tekoja voi saada tekemättömäksi. Tästä syystä toivon, ettei somaliyhteisö sisäisesti vainoa rikoksesta epäiltyjä. Tässä tilanteessa nämä kyseiset nuoret teoistaan huolimaatta tarvitsevat yhteisöltään edelleen ihmisinä hyväksyntää ja tukea. Teko itsessään kuitenkin on rikosoikeudellisesti rangaistavana ja toivon somaliyhteisön jäsenenä, että se ratkaistaan ja tuomitaan Suomen lakien mukaisesti.
”Kirjoitan kaikkien somalialaisten puolesta, jotka haluavat ilmaista tapauksen uhrille, tämän perheelle ja uhrin lähipiirille olevansa pahoillaan”
”Tässä tilanteessa nämä kyseiset nuoret teoistaan huolimaatta tarvitsevat yhteisöltään edelleen ihmisinä hyväksyntää ja tukea”
Uhrille tsorit ja tekijöille hyväksyntää ja tukea.
Jep jep. Ei taida kulttuurilliset arvot somalialaisilla ja suomalaisilla olla vielä oikein balanssissa.
Ilmoita asiaton viesti
”Jep jep. Ei taida kulttuurilliset arvot somalialaisilla ja suomalaisilla olla vielä oikein balanssissa.”
Mitä Hildén tässä yrittää sanoa, että kun somaliyhteisössä uskotaan suomalaiseen oikeusjärjestelmään ja ihmiseen, suomalaisyhteisössä uskotaan siihen, että kaikki nuorisorikolliset pitää julkisesti häpäistä ja torihuutaa heille netissä erilaisia keskiaikaisia kuolemaanjohtavia tuomioita ja pelotella heidän läheisiään ja kaikkia, jotka näyttävät vähän samalta.
Ilmoita asiaton viesti
”että kun somaliyhteisössä uskotaan suomalaiseen oikeusjärjestelmään ja ihmiseen, suomalaisyhteisössä uskotaan siihen, että kaikki nuorisorikolliset pitää julkisesti häpäistä ja torihuutaa heille netissä erilaisia keskiaikaisia kuolemaanjohtavia tuomioita…”
Niin, sitä uskoa oikeusjärjestelmään voi olla monenlaista. Voi tosiaan olla niin, että suomalaisyhteisössä usko oikeusjärjestelmän toimivuuteen on eräiden rikostyyppien osalta vähän koetuksella. Jos onnistuu saamaan juttunsa Itä-Suomen hovioikeuden käsiteltäväksi, raiskaaja voi kyllä uskoa vahvasti suomalaisen oikeusjärjestelmän toimivuuteen.
Tästä ei kuitenkaan voi millään tavalla tehdä rasismikysymystä. Yhtä lailla ”suomalaisyhteisö” olisi halunnut julkista häpäisyä ja kovempia tuomioita esimerkiksi rattijuopoille, jotka kuitenkin lienevät korostetusti kantasuomalaisia. Samoin ”suomalaisyhteisö” olisi mielellään rasvannut köyden eräälle lapsenmurhaajapariskunnalle.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä Tomi, ymmärsit pointtini täydellisesti, joskaan en ole puhunut rasismista mitään. Joidenkin suomalaisten mielestä suomalaista kulttuuria on vaatia lynkkauksia ja häpäisyjä rikollisille, piittaamatta tuon taivaallista uhrin yksistyisyyssuojasta. Kuulostaa minulta joltain primitiiviseltä yhteisöltä, johon minä en kuulu.
Sikäli olen kyllä sitä mieltä, että jos kantasuomalainen nuorisotyöntekijä/lastensuojelun parissa työskentelevä kirjoittaisi, että nuorisorikollisia tai heidän läheisiään ei tulisi vainota, vaan antaa oikeuslaitoksen ja yhteiskunnan hoitaa asia, sitä pidettäisiin yksinomaa aikuisena kannanottona. Nyt kun somalialaistaustainen nuorisotyöntekijä tekee sen, se on osoitus jostain oudosta kulttuurista. Heh, se on oma kulttuurimme, länsimainen oikeuskäsitys.
Ilmoita asiaton viesti
Väittäisin, että tämä ”primitiivireaktio” tulee käytännössä siitä, että ihmiseen (tai lähes mihin tahansa luontokappaleeseen) on koodattu hyvin vahvasti tarve suojella omaa jälkikasvua, tai laajemmin ”oman heimon” jälkikasvua.
Väkivalta- ja seksuaalirikokset, tai vaikka rattijuopumukset osuvat aika suoraan juuri tuohon viettiin. Samaistumisen kohde on vähän liian lähellä, kun pystyy/ joutuu miettimään ”entä jos kyseessä olisi ollut oma lapseni”. Jos ja kun koetaan, että oikeusjärjestelmä ei kykene tuota suojelutehtävää hoitamaan, sitä lähdetään toteuttamaan itse. Suomalainen kulttuuri on siinä mielessä jopa maltillista, että täällä on tähän mennessä jääty vielä puheen asteelle.
Olen myös eri mieltä siitä, millaisen vastaanoton kantasuomalainen nuorisotyöntekijä saisi. Väittäisin, että ”aikuisena kannanottona” sitä pitäisi tasan sama ryhmä* kuin tätäkin kannanottoa. Samalla, osa syyttelisi kukkahattutädiksi ja osa kyselisi kuinka hyvin se nuorisorikollisten pään silittely on tähän mennessä toiminut.
* Edit. Tämä oli vähän hassusti kirjoitettu, koska virke käytännössä sisälsi jonkinlaisen viittauksen siihen, millainen tämä Gellen puheenvuoro on. Tarkennettakoon siis, että Gellen teksti oli mielestäni ihan asiallinen.
Ilmoita asiaton viesti
Petra, minä taas näen, että kirjoittaja näkee yhteisön, joka jatkossakin tulee erottautumaan kantasuomalaisista,onko se sitten hyvä asia sen aika näyttää.
Ilmoita asiaton viesti
Naiset ne ei ymmärrä näköjään selvää suomeakaan, vaikka laitoin oikein esimerkkien kanssa.
Jos blogisti Gaidar toteaa uhrille, ja jonka lainasin, että ”Kirjoitan kaikkien somalialaisten puolesta, jotka haluavat ilmaista tapauksen uhrille, tämän perheelle ja uhrin lähipiirille olevansa pahoillaan”
ja rikoksen tekijöille toteaa että ”Tässä tilanteessa nämä kyseiset nuoret teoistaan huolimaatta tarvitsevat yhteisöltään edelleen ihmisinä hyväksyntää ja tukea”
niin onhan se perin erilainen suhtautumistapa mitä suomalaisessa kulttuurissa. Laitetaan nyt taas esimerkki, että naisillekin tämä avautuisi.
Jos suomalainen miesjoukko raiskaisi somalitytön, niin yksikään suomalainen ei kirjoittaisi blogia, jossa toteaisi uhrille olevansa pelkästään pahoillaan mutta samaan hengenvetoon vaatisi kantasuomalaisilta näille tekijöille hyväksyntää ja tukea.
Ajatuksenakin se on jo mahdoton. Tässä näkyy se selvä kulttuurien ero.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos, Seppo, jaksat aina erikseen muistuttaa miten naiset eivät mitään ymmärrä, edustat hienosti naista arvostavaa suomalaista herrasmiestä ja olet oikea henkilö puhumaan naisiin suhtautumisen jalosta kulttuurista.
Huomiosi ei osu oikein. Gelle ei pyytänyt suomalaista kantaväestöä mitään tukea ja ymmärrystä, vaan pyysi etteivät somalialaiset vainoaisi näitä syytettyjä.
Nuorisorikollisillakin täytyy olla tuomionsa jälkeen mahdollisuus kehittyä yhteisön jäseneksi, mutta sitä he eivät voi tehdä jos jopa oma yhteisö kääntää selkänsä. Vähän kuten perussuomalaisia ei haitannut että Matti Putkonen on tuomittu raiskauksesta, vaan hän sai uuden mahdollisuuden toimia ja pääsi jopa puolueessa johtotehtävään.
Se on sitä perussuomalaista suvaitsevaisuutta.
Ilmoita asiaton viesti
Putkonen kylläkin oli raiskauksensa aikaan demari ja toimi vielä n. 10 vuotta raiskaustuomionsa jälkeen SDP:ssä.
Ilmoita asiaton viesti
”Kiitos, Seppo, jaksat aina erikseen muistuttaa miten naiset eivät mitään ymmärrä…
Huomiosi ei osu oikein. Gelle ei pyytänyt suomalaista kantaväestöä mitään tukea ja ymmärrystä, vaan pyysi etteivät somalialaiset vainoaisi näitä syytettyjä.”
Pakkohan se on muistuttaa vaikka turhaahan se näköjään oli kun viimeisintäkään helppoa käänteisesimerkkiä et näköjään tajunnut vaan tulkitset sen Gaidarin esittämäksi.
Naisia ei voi parodioida, ne tekee sen itse.
Ilmoita asiaton viesti
Pakko sanoa, että ihmettelen itsekin tuota ”teoistaan huolimatta…” lainausta, mutta en usko sen merkityksen olevan aivan niin jyrkkä kuin Seppo Hilden kirjoittelee. Hyväksyntä on varmasti huono sanavalinta, mutta pitää tosiaan muistaa tekijöistä osan olevan erittäin nuoria, rikosoikeudellinen vastuu vasta juuri alkanut ja teko on tehty siis alaikäisenä osan kohdalta. Ilmeisesti ainakin osittain siis myös sosiaaliviranomaiset tulevat olemaan tekemisissä epäiltyjen kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
Petra: Sinulla on mielestäni ollut järki/etiikka kohdillaan ja sydän paikallaan. Voisitko ottaa kantaa kommentissa 74 esittämääni kahta rangaistusmenetelmää vertailevaan analyysiini?
Ilmoita asiaton viesti
.
Ilmoita asiaton viesti
Teinit on pidätetty raiskauksesta epäiltyinä mutta somessa on jo kaikki ollut viikon selvää, kuten heidän syyllisyytensä. On se hienoa että Suomessa on kuitenkin oikeuslaitos ettei täällä lynkata ihmisiä aivan mielivaltaisesti.
Ilmoita asiaton viesti
Minna, ovatko he teinejä, vai teini-ikäisiä ?
Ilmoita asiaton viesti
Mitä tarkoitat Aimo? Teini-ikäinen on käsittääkseni 13-19 vuotias (from thirTEEN to nineTEEN).
Ilmoita asiaton viesti
Sinä puhuit kyllä teineistä etkä teini-ikäisistä !
Ilmoita asiaton viesti
Minna, jotkut tapahtumat saattavat järkyttää törkeydellään ja saada aikaiseksi kuohuntaa aivan kuten Erika tytön kuoleman suhteen. Keskustelua käytiin eduskuntaa myöten ennen tuomion julistamista ja lastensuojelun käytäntöjä muutettiin, mutta tuomitsetko tämänkin?
Ilmoita asiaton viesti
Kadar Gelle, miksi te somalit pidätte lähes miljoonaa bantua orjina erillisillä laeilla, jotka rikkovat kansainvälisiä ihmissopimuksia? Olisiko oikein, että Suomessa tehtäisiin teikäläisille erillislait Somalian ”bantulakien” tapaan?
Ilmoita asiaton viesti
Skön, kysymysesi on aika kaukaa haettu. Kyseessä on Suomessa syntyneiden somaleiden tekemä rikos, josta heitä toistaiseksi epäillään, kun tuomiota ei ole. Miten se liittyy Somalian lainsäädäntöön? Ehkä siten, että siellä on vielä voimassa rotujen erotteluun perustuvia lakeja.
Kun oman maan rotulakeja pidetään normaalina olotilana, voi se johtaa virheelliseen omanarvon tuntoon, että somalitausta sinällään oikeuttaa käyttäytymään muita kohtaa alistavasti ja lisäksi täysin väärään luuloon, että yhteisö aina suojelee omiaan. Ainakin kirjoittelun perusteella on havaittavissa, että kieroutunutta suojeluhenkeä somaliyhteisöissä on olemassa.
Ilmoita asiaton viesti
Jos Somaliassa on kaksi samantapaista raiskausta, viisi somalinuorukaista raiskaa bantuneidon, viisi bantua raiskaa somalitytön, olisi mielenkiintoista kuulla joltakin somalilta, millaiset tuomiot tekijät saisivat?
Ilmoita asiaton viesti
Tuopa onkin vaikea yhtälö. Miten voi samanaikaisesti tuomita rikoksen ja tukea rikoksen tekijää. Raiskaajan pitää ehdottomasti saada lain mukainen rangaistuksensa. Tukea saa ja pitääkin antaa, mutta tuen on oltava siten ohjaavaa, että raiskaaja tuntee tehneensä väärin.
Jos hänet tuosta vaan hyväksytään omaan joukkoonsa. Tapahtuma painetaan villaisella ja vielä yhdessä surraan, miten kovan rangaistuksen hän joutuukaan kärsimään, se väärä signaali.
Rikollisen pitää ymmärtää tehneensä rikoksen ja hävetä tekoaan. Rikos voidaan antaa anteeksi, mutta ei missään vaiheessa hyväksyä. Ellei näin menetellä, rikoksen tehnyt todennäköisesti uusii rikoksensa ja hänestä kasvaa taparikollinen.
Somaliyhteisön vastuu on siinä, ettei se hyssyttele yhteisönsä rikollisia, vaan aidosti tuomitsee kaikki väärinteot.
Ilmoita asiaton viesti
Viljon kommenttiin on melkein kaikilta osin hyvä yhtyä. Ainoa asia jonka haluan ottaa tässä vielä esille on se, että ennen kaikkea vastuu on perheillä itsellään kasvatuksessa suomalaisen kulttuurin ja lainsäädännön hyväksyjäksi.
Kadar Gelle;”Somaliyhteisö ei voi ottaa kollektiivista vastuuta yksilön tekemisistä valinnoista.” Tuosta olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa. Ei ole mitään mieltä ottaa kokonaisvaltaisesti vastuuta jonkun/joidenkin henkilöiden tekemistä rikoksista. Yhteisö voi ainoastaan ohjata nuorisoa omissa tilaisuuksissaan perheiden tukena maan tapojen, lain ja normien hyväksymiseen. Tuossa on nähdäkseni yhteisön vastuu. Samalla tavalla on kantasuomalaisten kohdalla vastuukysymykset, vaikka usein näkee kuinka pyydetään ottamaan vastuuta esim. puolueelta jonkun yksittäisen henkilön tekemisistä. Ei kukaan voi paimentaa toista jatkuvasti selän takana, ei edes välttämättä perhe, jos joku perheenjäsenistä on pahuudenteossa.
Eristäytyminen ”vapaaehtoisesti” ja muutoinkin sulkeutuminen yhteiskunnan ulkopuolelle ei ole hyväksi sen paremmin maahanmuuttajalle itselleen kuin yhteiskunnallekaan.
Ilmoita asiaton viesti
Jännä juttu tämä vastuunotto kun onnistuessaan yksikin maahanmuuttaja edustaa kaikkia maahanmuuttajia, myös epäonnistunutta maahanmuuttoa vaikka sata vuotta myöhemmin vrt. Fazer, Finlayson-kortti.
Rikoksiin syyllistynyt maahanmuuttaja ei edusta mitään, vaikka joidenkin maahanmuuttaja- tai oleskeluluparyhmien kohdalla rikollisuus voi olla moninkertainen verrattuna toisiin maahanmuuttaja- tai oleskeluluparyhmiin.
Maahanmuuttopolitiikassa tulisikin korostaa maahanmuuttajien määrän sijaan laatua ja kotoutumisen onnistumisen tuloksia sen sijaan, että raiskauksia tai väkivaltaa tulisi hyväksyä osaksi maahanmuuttoa. Eri mediat ovat nyt täynnä näin törkeän rikoksen vähättelyä ja ymmärtämisen tai jopa hyväksymisen hakemista.
Suomalaisille vastuunottaminen ei ole vaikeata ja kaikki muistavat kuinka nopeasti Päivi Lipponenkin otti vastuuta Tampereen pizzerian rasistisesta tuhopoltosta ja Kimmo Kiljunenkin laittoi maan hallitukselle kirjallisen kysymyksen koska hallitus edustaa viime kädessä suomalaisia ja suomalaisten käytöstä. Me suomalaiset olisimme lähteneet Lipposen järjestämään marssiin sankoin joukoin, mutta poliisin tekninen tutkimus ja sen tulokset lannistivat tunnelmaa. Ruotsissa sentään moskeijapalo Eskilstunassa sai ruotsalaiset ja suomalaiset irtisanoutumaan islamofobiasta, vaikka palon syyksi lopulta paljastuikin päälle jäänyt rasvankeitin. Me otamme vastuuta vaikka rasvankeittimen puolesta.
Ilmoita asiaton viesti
Itse jouduin aikoinani sos.lautakunnassa kysymyksen eteen anotaanko lisämäärärahaa jotta huumausainerikoksiin syyllistyneet kotikuntani nuoret, juuri noiden somalinuorten ikäisiä, saataisiin päihdeyksikköön hoitoon vai onko oikea paikka nuorisovankila ja 18 v. täyttäneille vankila. Päätökseksi tuli päihdeyksikön ylilääkärin suosituksen mukaan lisämäärärahan anominen, tosin erilaisia näkemyksiä myös oli. Vankilaa yleisesti pidetään korkeakouluna rikoksen polulle ja tuo polku tulee yhteiskunnalle todella kalliksi, ennen kuin tuolle polulle ajautunut nuori yleensä kohtaa ennenaikaisen kuoleman, siksi vankilarankaistusta varsinkin alle 18-vuotiaita kohtaan pyritään välttämään. Nuoren on saatava ymmärtämään rikoksensa julmuudet, on kysymys huumausaineeseen liittyvä, raiskaus tai joku muu, henkirikosta lukuunottamatta ja vastata seurauksista, mutta onko vankila ja yhteiskunnasta syrjäyttäminen oikea ratkaisu, mielestäni ei.
Ilmoita asiaton viesti
Arto, mikään määrä selittelyä ei muuta sitä seikkaa, että suurin osa maahanmuuttajistamme ymmärtää pysyä poissa rikosten polulta paremmin kuin toiset.
Meidän keinot hallita vaikeasti kotoutettavaa maahanmuuttoa on varsin rajalliset ja neljännesvuosisadan kestänyt sosiaalinen kokeilu alkaa olemaan tiensä päässä.
Maahanmuuttopolitiikkamme alkaa muistuttamaan Vietnamin sotaa, jossa saavutamme tilanteen ettei mikään määrä resursseja ei muuta enää lopputulosta eikä kukaan voita.
Vastaanottokyvyn ylittävän maahanmuuttopolitiikan jatkaminen ei onnistu ja nyt on korkea aika alkaa korostamaan maahamuuttajien määrän sijaan laatua ja heidän kotoutumisen tuloksia.
Väkivaltaa ja raiskauksia ei vain ole pakko hyväksyä osaksi maahanmuuttoa, siinä menee minun raja.
Ilmoita asiaton viesti
Osana vapausrangaistusta on toimia myös muistutuksena kaikille muille, että rikoksesta seuraa myös rangaistus.
Toivon, että somaliyhteisö käy keskenään läpi sen, mikä on oikein ja mikä on väärin Suomessa.
Olen samaa mieltä kyllä siitä, että vankila voi pilata rikokseen syyllistyneen elämän, mutta mielestäni parempi olisi, ettei ns. ”paapomalla” nyt suoranaisesti kannustettaisi rikoksiin.
Oli etninen tausta sitten mikä hyvänsä.
Ilmoita asiaton viesti
Ei täällä juuri ketään paapota. Työmies Matti Putkonenkin sai vankeustuomionsa raiskauksesta, vaikkei hän ollut sitä mieltä että hän ansaitsisi rangaistusta. Putkonen on myös hyvä esimerkki siitä, että raiskaustaustasta huolimatta ihminen voi tulla vielä yhteisön toimivaksi jäseneksi ja kohota puolueessa pomotehtäviin asti.
Ilmoita asiaton viesti
Ei niin; enkä haluaisi, että sille tielle myöskään lähdetään. Jaksan uskoa Suomen oikeuslaitokseen.
Pointti oli, että jos tällaisen jälkeen aloitetaankin tekijöiden päänsilittely niin se on vain omiaan yllyttämään muitakin toimimaan samoin.
Ja vielä sekin, että tarkoitan ”tekijöillä” vain niitä henkilöitä, jotka tulevat tuomituksi näyttöjen perusteella. Tällä hetkellä lienee vain epäiltyjä.
Ilmoita asiaton viesti
Säännöt ja kuri on opetettava. Rangaistus väärästä teosta on oltava. Maailma ei vain pyöri niin, että tässä vähän puhellaan kauniisti. Oletteko saaneet väkivaltaa tai rikollisuutta loppumaan huimista yrityksistä huolimatta? Ette. Ei ole auttaneet psokogit ja muut terapeutit. Eikä auta. Ainoa missä olette onnistuneet on turvattomuuden ja pelon lisäämisessä, kun rikollinen yleensä välttää vankilan, ja jos sinne pääsee saa lokoisat olot, mukavasti palkkaa, ilmaisen hoidon, asumisen, kuntosalin, Nintendon ja muut pelikonsolit. Jos samaa tahtoo yhtä helpolla vankilan ulkopuolella, joutuu tekemään töitä ihan tosissaan. Teidän pitäisi keskittyä uhreihin, ei rikollisiin.
Ilmoita asiaton viesti
Somalialaisille opetetaan ainakin joissain perheissä vihaamaan valkoihoisia. Näin minulle kertoi eräs somalialainen, joka eroaa perinteisestä somalialaisesta. En leimaa koko somalialaista yhteisöä. Mutta on valitettavaa, että osa Somaliyhteisöjen jäsenistä kasvattaa lapsensa vihaamaan ”vääräuskoisia”. Tämä raiskaustapaus on yksi esimerkki siitä, että tässä oli jokin muu tarkoitus kuin seksi. Afrikassa ja muualla maailmassa on raiskauksia käytetty yleisesti häpäisemään raiskatun maan miehet tai kansan.
Eli katson, että tällainen joukkoraiskaus on häpäisy suomalaista yhteiskuntaa, tasa-arvoa, kansalaista, yhteiskuntarauhaa ja ennen kaikkea suomalaista naista kohtaan.
Siksi raiskaustuomioita pitää tällaisissa tapauksissa verrata murhaan. Tämän voi luokitella asteeltaan erittäin törkeä ja rangaistuksena elinkautinen.
Raiskaajille ei voi antaa minkäänlaista myötätuntoa. Uskoisin näin, että vankilassa muut suomalaiset vangit antavat osan rangaistuksesta, ellei heitä eristetä.
Kaikki väkivalta, raiskaukset ovat tuomittavia tekoja, olipa kyseessä minkämaalainen henkilö tahansa. Tämä nyt niille, jotka kuvittelevat jotain älytöntä mahdollisesti vastatessaan kommenttiini.
Ilmoita asiaton viesti
Vankiloissamme raiskaajat ovat alinta kastia ja saavat siellä toisten vankien toimesta rangaistuksensa, ei kuitenkaan niin rajuna kuin aikoinaan Viron Rummun vankilassa.
Ilmoita asiaton viesti
Otapa nyt lääkkeesi ja mieti vähän mitä kirjoittelet..olet antamassa 15 vuotiaalle elinkautista tietämättä paljonkaan siitä mitä on tapahtunut. Eipä raiskauksesta tuomittu aikamies Putkonenkaan enää vankilassa istu vaan persujen puoluetoimistossa.
Ilmoita asiaton viesti
Putkonen ei ole koskaan istunut vankilassa ja oli tuomionsa aikaan demari ja toimi vielä toistakymmentä tuomionsa jälkeen SDP:ssä. Onko Putkonen myös somalitaustainen, vai millä tavalla hän liittyy tähän joukkoraiskaukseen ja somalikulttuurin ongelmiin?
Ilmoita asiaton viesti
Miten Putkonen vältti vankilan, tuo ei mennyt oikein? Miksi vain somalitaustaisia oltaisiin pistämässä vankilaan, tämähän on rasistista. Mikä somalikulttuurin ongelma? En yhtään epäile ettetkö halua esittää asiaa näin koska sinulle somalitaustaiset edustavat ongelmaa, tekivätpä he mitä vaan.
Ilmoita asiaton viesti
No jos somalitaustaiset raiskaavat suomalaisia naisia 17 kertaa todennäköisemmin, kuin suomalaiset, niin onhan se kai ongelma? Somalit vaan tykkäävät raiskailla kaiken mukaan, ja te vihreät naiset nähtävästi haluatte sitä, joten antaa mennä vaan.
Ilmoita asiaton viesti
Islamilaisessa kulttuurissa naisella ei ole samoja oikeuksia kuin miehellä, mutta oikeuksia on. Kannattaa tutustua asiaan ennen kuin alkaa öyhöttää.
Mielestäni näille tekijöille pitäisi mitata rangaistusta asteikon yläpäästä. Myös karkotuksia pitää voida harkita, kuten laki sanoo. Ketään ei voi kuitenkaan pudottaa laskuvarjolla eikä karkotus voi olla esim. ulkoistettu kuolemantuomio.
Silti myös suomalaisia rikollisia pyritään kuntouttamaan yhteiskuntakelpoisiksi, joten kyllä nämäkin tekijät tarvitsevat tukea. Kalliimmaksi tulee jättää vapautuvat, varsinkin nuoret rikolliset heitteille joten siinä mielessä Kadar on oikeassa.
Ilmoita asiaton viesti
”Mielestäni näille tekijöille pitäisi mitata rangaistusta asteikon yläpäästä. Myös karkotuksia pitää voida harkita, kuten laki sanoo.”
Heitänpä tylyn veikkauksen, että oikeuslaitos tulee viimeistelemään tämän keissin räjähtämisen käsiin antamalla tekijöille jotain ihan muuta kuin toivot.
Täysi-ikäinen tekijä/ tekijät tulee saamaan tuomion about rangaistusasteikon puolesta välistä, siis 4-5 vuotta, mikäli oikeus ei vedä jokerikorttia ja totea että teko ei ollut edes törkeä, jolloin tuomio on jopa lyhyempi. Ja tästä toki istutaan ensikertalaisena puolet. Alaikäiset tekijät tulevat saamaan ehdollista & lastensuojelun toimenpiteitä.
Karkotusten osalta tullaan toteamaan, että tekijöitä ei nuoren ikänsä ja Suomeen vakiintuneiden perhesuhteidensa perusteella ole syytä karkottaa. Katsotaan sitten aikanaan, kuinka väärään veikkaukseni osui.
Ilmoita asiaton viesti
Voi olla. Mahdollisesti näin käy. Ymmärrän hyvin sen, että oikeus ei välttämättä halua antaa hyvin ankaraa rangaistusta nuorille tekijöille. Itsekin huomaan että lankean primitiivireaktioihin lukiessani tällaisista tapauksista, mutta muistan aika pian ettei oikeus voi perustua primitiivireaktioille.
Kuulin eilen että näiden nuorten nimiä ja osoitteita oli Vantaalla jaettu taloyhtiöiden ilmoitustauluilla. Sanon nyt suoraan sen etten arvosta mitään kansalaisten soihtu- ja hankopartioita yhtään sen enempää kuin muitakaan väkivaltaisia reaktioita. Tai henkilöitä jotka sellaiseen yllyttävät tai sellaisella hekumoivat sosiaalisessa mediassa.
Ilmoita asiaton viesti
”Ymmärrän hyvin sen, että oikeus ei välttämättä halua antaa hyvin ankaraa rangaistusta nuorille tekijöille.”
Minä en. Seksuaalirikokset on yksi niistä rikostyypeistä, joissa rangaistukset eivät vastaa kansalaisten oikeustajua. Samoin, lievillä rangaistuksilla ei ole käytännössä minkäänlaista pelotevaikutusta, joka ehkäisisi tekijäkandidaatteja toteuttamasta päähänpistojaan. Lyhyt tai ehdollinen tuomio ja sormenheristys on käytännössä viesti jatkaa mukavaa piluiluharrastusta.
Jos ja kun tuomiot eivät vastaa yleistä oikeustajua, on seurauksena juuri nyt nähdynlaista kuohuntaa. Toki tuomioiden kovuudesta riippumatta kuohuntaa on aina, mutta ero on siinä että nykyisellään epäoikeudenmukaisuuden tunne on aika paljon laajemmalla ihmisjoukolla.
Se taas ei liene enää kenenkään intresseissä, että ”soihtu- ja hankopartioille” alkaa löytyä kannatusta jo ihan tavallisten perheenisien ja -äitien joukosta. Minä ainakin pitäisin sitä parempana vaihtoehtona, että yhteiskunnan virallinen koneisto hoitaisi ongelman riittävällä tarmolla.
Ilmoita asiaton viesti
Mikä olisi kohtuullinen tuomio omaan tyttäreesi kohdistuneesta joukkoraiskauksesta?
Ilmoita asiaton viesti
Minulleko puhut? Se mikä lain mukaan on jossakin asteikon yläpäässä.
Jos joka asiassa kysyttäisiin omaisten mielipidettä rangaistuksista täällä varmaan vieläkin revittäisiin ihmisiä torilla hevosten välissä. Rankaiseminen ja vankien hoito sekä kuntoutus on asia, joka sivistysvaltiossa hoidetaan sivistyneellä tavalla.
Ilmoita asiaton viesti
Nuo asteikohtan voivat olla mitä tahansa. Mikä olisi omasta mielestäsi siis oikea asteikko?
Omaisten mielipidettä kysytään joka 4. vuosi. Tietääkseni meillä ei ole koskaan revitty ihmisiä torilla hevosten välissä – paitsi sarjakuvissa.
Ilmoita asiaton viesti
Pauli: Mitä itse olisit mieltä kommentissa 74 esittämästäni rankaisukeinosta, jossa on pyritty yhdistämään sivistysvaltion humaanius rankaisumenetelmän tehokkuuteen?
Ilmoita asiaton viesti
”Sanon nyt suoraan sen etten arvosta mitään kansalaisten soihtu- ja hankopartioita yhtään sen enempää kuin muitakaan väkivaltaisia reaktioita. Tai henkilöitä jotka sellaiseen yllyttävät tai sellaisella hekumoivat sosiaalisessa mediassa.”
Sinähän olet itse tämän törkeän Paljastettu-sivun kirjoittaja, ja koko sivu perustuu mainitsemaasi toimintaan. Sivulla vääristellään asioita, julkaistaan ihmisten nimiä ja voimassa on ennakkosensurointi. Facebookista sivu on sentään kai suljettu kyseenalaisen toiminnan vuoksi.
Ilmoita asiaton viesti
”Kirsi Virtanen” voi seuraavaksi osoittaa missä tuolla sivulla ylläpidon tai sen blogiin kirjoittavien toimesta on kehotettu väkivaltaan, levitetty ihmisten kotiosoitteita, vääristelty tietoja yms. Sen sijaan siellä on käsitelty rasismia, rasistisia mielipiteitä ja syrjintää.
Paljastettu ei sinänsä kuulu tämän kirjoituksen aiheeseen.
Ilmoita asiaton viesti
Islamilaisessa kulttuurissa on enemmän tasoja kuin ”naisella ei ole samoja oikeuksia kuin miehellä”. Dhimmit saavat elää, kunhan maksavat veronsa. Vääräuskoiset ovat kuitenkin islamilaisen alistettuja, käytännössä orjan oikeuksilla. Ja orjan on saanut omistaja raiskata.
Ilmoita asiaton viesti
Minusta tuo blogikirjoitus paljastaa, missä Suomessa pesii todellinen rasismi. Jos ei ole rasismia, kirjoituksen sanoma ei muutu vaikka tekijöiden taustat vaihdettaisiin. Minusta on vaikea kuvitella että kirjoittaja, tai moni kommentoija, väittäisi että teko on yhtä tuomittava, ja tekijöitä pitää samalla tavalla tukea, jos tekijänä olisi ollut moottoripyöräjengi ja kohteena somalityttö.
Ilmoita asiaton viesti
Haavisto, kyllä myös kantasuomalaisia perheitä löytyy joissa opetetaan lapsia vihamaan, ei pelkästään tummaihoisia, vaan kaikkia vierasmaalaisia ja tämä näkyy mm. koulukiusaamisena vierasmaalaisia kohtaa, monet venäjätaustaiset lapset saavat päivittän kuulla ”ryssä” nimittelyä.
Ilmoita asiaton viesti
Arto, mutta nyt on kysymys tästä tapauksesta ja ihmettelen miksi pitää aloittaa puolustaminen ja verrata johonkin muuhun. Rasismi on tuomittavaa ja sitä tapahtuu niin suomalaisia kohtaan, kuin ulkomaalaisiakin.
Tässä nyt ei kannata ottaa rasismikorttia esiin, vaan puhe on raiskauksista.
Ilmoita asiaton viesti
Yritän katsoa asioita hieman laajemmalla näkökulmalla enkä pyri takertumaan yksittäisiin tapauksiin koska koska niiden kautta ei yhteiskunnassa olevia epäkohtia saada ratkaistua, ”herkutella” julkisuudessa tietenkin niillä voidaan,
Ilmoita asiaton viesti
Granlud, syyttäjät toimivat itsenäisesti, jos syyttäjä päättäisikin jättää syytteen nostamatta, niin nykykäytännönmukaan raikauksen uhrien täytyisi nostaa syyte omallavastuullaan.
Ilmoita asiaton viesti
”Herkuttelu” sana kuvaa hyvin sitä asennetta mikä ns. suvaitsevaisilla on raiskaamisia yms rikollisuutta kohtaa. Olen jutellut syvällisesti rasisteiksi leimattujen kanssa ja voin vakuuttaa että herkuttelu on ollut kaukana heidän kyyneleistään, jotka maistuvat kuulemma suolaiselta.
Ns rasisti kohdatessaan vääryyksiä saamatta tukea vallanpitäjiltä, joutuu shokkitilaan joka purkautuu muunmuassa hikoiluna, vatsanväänteinä, sydänoireina. pelkotiloina jne.. Niitä traumaattiseksikin äityviä kokemuksia sitten luovasti puretaan lennokailla kriitisillä ja pilkallisilla flirtttailuilla rasismin kanssa, mutta jostain kumman syystä rasisteja ei saa hyväksyä eikä heille osoittaa myötätuntoa kuten näille somalipojille.
Ilmoita asiaton viesti
Arto:
”Haavisto, kyllä myös kantasuomalaisia perheitä löytyy joissa opetetaan lapsia vihamaan, ei pelkästään tummaihoisia, vaan kaikkia vierasmaalaisia ja tämä näkyy mm. koulukiusaamisena vierasmaalaisia kohtaa, monet venäjätaustaiset lapset saavat päivittän kuulla ”ryssä” nimittelyä.”
Koulukiusaaminen on meillä muutoinkin ongelma eikä se spesifisesti kohdistu maahanmuuttajiin, vaikka maahanmuuttajien kokema kiusaaminen tuodaan esiille voimakkaasti. Venäläisillä koululaisilla on varmasti vastaavat nimitykset suomalaisille tai muillenkin, joten koulukiusaaminen on muutoinkin ongelma ja etenkin siksi, että jotkut tekevät itsemurhia koulukiusaamisen takia.
Ilmoita asiaton viesti
Lastensuojelulla onkin ongelmia niiden ala-ikäisten kanssa, miten hoitaa nuorukaisten huostaanoton. Päivänselvää on, että huostaanotto päättyy vasta poikien tultua täysi-ikäiseksi. Mistähän löytyy laitos, joka suostuu ottamaan somalipojan syrjäytyneiden, ehkä katkeroituneiden suomalaisnuorten sekaan?
Ilmoita asiaton viesti
Aika hankalaa on somaliyhteisön puolesta näköjään mitään julkisuudessa esittää, kun hyvin yleinen lähtökohta lukijoilla näyttää olevan sellainen, että ”kuinkahan tästä nyt saataisiin ilkkumista aikaiseksi”. Suurennuslasilla etsitään pilkkua, joka on väärässä paikassa. Ja toisaalta aikaisemmin on jo peräänkuulutettu nimenomaan somaliyhteisön selkeätä tuomitsevaa kannanottoa.
Esitän Kadarille pahoitteluni suomalaisyhteisön puolesta.
Ilmoita asiaton viesti
Ensin ahdistellaan nuorta naista, joka sitten vähän myöhemmin usean jätkän toimesta raiskataan. Sitten sanotaan sen joukkoraiskauksen olleen sangen valitettava ja tuomittava teko. Puhutaan täysin itsestään selvyyksiä jostakin tulevasta laillisesta tuomiosta ja muusta sellaisesta. Lopuksi muistetaan sanoa sekin itsestään selvä asia, että ne jokkoraiskaajat sen teon tekivät ihan itse oman harkintansa jälkeen. Eihän tässä sitten mitään keskusteltavaa enää ole.
Ilmoita asiaton viesti
Ongelman ydin on juuri tuo yhteisöajattelu. Viranomaiset suosivat ja vahvistavat sitä koko ajan. Blogisti nimenomaan korostaakin, että syyllisiä ei saa alkaa vainota ”yhteisön sisällä”. Juuri tässä eroaa suomalainen sosiaalinen ajattelu useiden mamuryhmien vastaavasta:
Rikos ei ole yhteisön sisäinen asia. KETÄÄN ei saa KUKAAN vainota MISTÄÄN SYYSTÄ. Lainmukainen tuomio ei ole vainoamista.
Kysynkin näin Kadar Gelleltä: mikä on sinun mielestäsi sopiva rangaistus tuosta joukkoraiskauksesta sen tekijöille?
Ilmoita asiaton viesti
Eikö ole aika haasteellista kenenkään vastata tuohon kysymykseesi pelkästään satunnaisten lehtilööppien perusteella? Tapauksesta ei ole kerrottu kovin paljon yksityiskohtia, joten ainoastaan oikeusistuimelle tulee muodostumaan tarkka käsitys siitä mitä on tapahtunut ja minkä asteen ankaruutta tuomioiden kohdalla tulee noudattaa.
Ilmoita asiaton viesti
Jätetään sitten pois ”tuosta”, jos se on ”haasteellista”.
Ilmoita asiaton viesti
Gellen vastausta suoraan ja selvään kysymykseeni ei näy, ei kuulu.
Ilmoita asiaton viesti
On suorastaan vaikio, että aina löytyy näitä ”Ymmärtäjiä” ,jotka heti ovat kaivamassa suomalaisen tekoja esiin…Ja esitetään Joka asiaan, että kyllä suomalaisetkin…
Valitettavasti tälläinen suhtautuminen osoittaa, minkä verran nämä ihmiset välittävät suomalaiseen tyttöön kohdistuneesta törkeästä rikoksesta…
Ja kun ylempänä oli käsitelty kysymystä vihaan kasvattamisesta, niin herää kysymys onko näiden ”ymmärtäjien” perheissä kasvatettu peräti vihaa kantasuomalaisia kohtaan, kun ensimmäinen ajatus näkyy aina olevan raiskaajan puolustaminen?
Ilmoita asiaton viesti
Kuvailemasi mukaisia ymmärtäjiä ei toistaiseksi esiinny tässä ketjussa, sillä kukaan ei ole korostanut sitä, että ”kyllä suomalaisetkin”, vaan keskustelu on kulkenut aivan muita uomia.
Ainoa tuota liippaava lause blogimerkinnässä itssessään, johon tässä ketjussa on puututtu, on tuo: ”Tässä tilanteessa nämä kyseiset nuoret teoistaan huolimaatta tarvitsevat yhteisöltään edelleen ihmisinä hyväksyntää ja tukea.”
Ja juuri sellaiseen lauseeseen on helppo takertua, kun pahaa tahtoa on. Itse asiassa vanhoillinen shariatuomio raiskauksesta on kuoliaaksi kivittäminen. Tuollaisen tuomion sijasta suomalainen somali peräänkuuluttaa Suomen lakien mukaista tuomiota ja oikeusvaltion prinsiippien mukaisia ihmisoikeuksia. Kummalle kannalle ”kantasuomalaisten” itse tulisi asettua tässä alaikäisten rikostapauksessa?
Ilmoita asiaton viesti
Juha Kuikka: Likenisikö sinulta aikaa analyyttisena argumentoijana ottaa kantaa kommentissa 74 esitettyyn rankaisumenetelmäanalyysiin? Sinällään se ei liity mitenkään maahanmuuttajien tekemiin rikoksiin tai suomalaisten reaktioihin, vaan rankaisukäytäntöihin yleensä väkivaltarikosten viitekehyksessä.
Ilmoita asiaton viesti
Lastensuojelu on ongelma ollut tässäkin,alun alkaen.Pojilla on ennestään taustalla rikkeitä,ja suomessa on varhainen puuttuminen,joka tarkoittaa sitä,että kaikki perheet ja heidän lapsensa kuuluvat neuvolasta asti seurantaan.Neuvoloissa perheet seulotaan isän,äidin,sukulaisten jne.jne.puolelta varsin tarkkaan.Tehdään myös poliisille ilmoituksia,koska poliisi kuuluu myös varhaisen puuttumisen ja sossujen viranomaisyhteistyö ”tiimiin”.
Kodin olosuhteet ja perhesuhteet jne.Laajat terveystarkastukset neuvolasta ylä asteelle asti,joissa kartoitetaan koko perheen elämä,moniammatillisten asiantuntijoiden joukolla.Siihen kuuluvat THL,opettajat(uusimpina 2014),sossut,psykologit,lääkärit,terveydenhoitajat,koko paletti,joka on tekemisissä lasten,nuorten ja heidän vanhempiensa kanssa.Tämä systeemi myös seuloo mahdolliset alkoholismi,väkivalta jne.epäilyt.Systeemiä on laajennettu vuosi vuodelta,ja sossujen ulostulot ynm.tahojen siitä,ettei tietojen vaihtoa ole,ovat täyttä puppua,sieltä ei liukene kukaan,myös KELA,TE jne.on systeemissä mukana.
Seulominen ja riskiryhmien kartoitusta on tehty jo vuosikausia,es.suomalaislapsia on kartoitettu 30 000,perheiden selän takana,ja sossuilla on jatkuvasti meneillään erilaisia projekteja,kuten muillakin kerholaisilla.Kouluissa ja harratuksissa on velvollisuus tehdä perheistä lastensuojeluilmoituksia,ja käytössä on myös ”huoliliputus”(sitran maahantuoma malli)jossa lasten ja nuorten,perheiden selän takana liputetaan jälkikasvu huolitietorekisteriin,kun subjektiivinen näkemys lapsesta saa es.opettajan niskakarvat pystyyn.
Kun tuo seula vuotaa aina vaan pahemmin mm.Eerika,on siis harvinaisen selvää,ettei varhainen puuttuminen ole täyttänyt paikkaansa.Moni suomalaistaustainen perhe on kyllä saanut tuntea puuttumisen nahoissaan:lapsi tai nuori on huostaanotettu mm.köyhyyden takia(laiton syy,silti 40% huostaamisista on tehty sen syyn varjolla)on puuttuvaa vanhemmuutta,on väärän väristä sukkaa jalassa,on vääränlaisia mielipiteitä jne.kirjo on laaja,ja mikä tahansa syy oikeastaan riittää puuttumiseen,ja jopa siihen huostaamiseen asti.Että kyllä sitä aikaa on,ja resursseja.
Siellä on 650 erilaisista kerhoista ,liitoista ,järjestöistä jne.ihmistä mukana systeemeissä,plus tietysti nämä neuvolan,koulun,nuorisotyön jne.jne.toiminnasta palkkansa saavaa vahtimassa perheitä.On vanhemmuuden arviointia,on perheneuvolaa,on kasvatusneuvolaa,on psykiatria,on perhetyöntekijää jne.jne.Armeijan verran erilaista huoliseulojaa,ja arvioiden tekijää on yhden lapsen asioita vääntämässä vauvasta asti.
Ministeri räsänen joka es.2012 oli HUOLISSAAN ulkomalaistaustaisten raiskausteoista suomessa(ei siis somalien pelkästään),piti aikaansaaman maahanmuuttokoulutukseen opetusta seksuaalisesta itsemääräämisoikeuden koulutuksesta ,kuinka on käynyt,vai onko seksuaalisuus tabu,josta ei saa puhua?Onko siitä ollut hyötyä?Kuinka se on otettu vastaan?Vai eikö sitä edes ole?
Varhainen puuttuminen,ja se fakta että suomessa on eniten sos.työntekijöitä kuin koskaan sen historiassa,onkin yllättänyt tuotoksillaan.Suomalaistaustainen lapsi joutuu laitokseen,tai perhekotiin,sijaisperheeseen,koulukotiin,jos notkuu es.kaupungilla tai ruotsinkieli ei suju.Pienen rikoksen kohdalla vapauden menetys on miltei välitön.Epäilyskin riittää.
Onko siis kynnys ,pelko,rasisminpelko syynä,ettei ulkomaalaistaustaisten vanhempien ja heidän lastensa asioihin puututa?Jos tarvitaan tulkkia murrosikäisten kanssa asioimiseen,onko kaikki silloin kohdillaan kotouttamisen suhteen?
Missä ministeri ynm.jotka ovat vastuussa näistä tuloksista?Vankila tai muu rangaistuslaitos ei poista ongelmaa,poikia kasvaa edelleen yhteisössä,kuten tyttöjäkin.Kun perheillä on suomessa näin vaikeita ongelmia,vanhemmilla,että lapset reagoivat rikosten poluille sortuen,on suomalaisten päättäjien ja siellä torneissaan istuvien nostettava se maton kulma ylös,ja katsottava ,mitä ovat sinne piiloon lakaisseet.1990 asti ja jo silloin,on maahanmuuton epäonnistuminen myönnetty,nyt alkaa tulokset siis kertautua.
Poliitikot korjaavat ongelmia lisäämällä maahanmuuttoa,kun ovat jättäneet nämä(kin)ihmiset ulkopuolelle yhteiskunnan varhaisesta puuttumisesta,ja ammattitaidon ja kielitaidon puuttumisen vuoksi,eivät voi ,eivätkä ilmeisesti uskalla tarttua perheiden sisäisiin ongelmiin,ja vanhemmuuden puutteeseen.Näillä nimittäin suomalaistaustaisia lapsia ja nuoria ulkoistetaan kodeistaan.Vanhempien syyksi luetaan siis :köyhyys,työttömyys,pienituloisuus,koulunkäynti vaikeudet es.ei opi vierasta kieltä,lapsen sairastumien,siitäkin voi seurata sanktio,eli huosta jne.jne.
Eli siis syylliset istuvat siellä päättäjien,poliitikoiden palleilla,vastuussa olevien ministereiden ynm.niin maahanmuuton,kuin perhepolitiikan kanssa hääräävien suuresta joukosta.
Kenen on syy?No tietysti niiden,jotka ovat silmänsä sulkeneet,ja kuvittelevat että ongelmat korjaantuvat aivan itsestään,antamalla lupauksia joilla ei ole katetta.Nämä kun eivät itse joudu tekemisiin sen arkielämän kanssa tuolla julkisuuden ulkopuolella,eli sen ei niin hyväosaisen ja hyvin toimeentulevan ihmisjoukon kanssa.Täällä on tärkeätä huostabisnes,ja suomalaisten perheiden seulominen,ilman tuloksia.Avuntarvitsijat eivät apua saa,ja pakkohoitoa,toimenpiteitä kohdistetaan ns.tavallisiin lapsiperheisiin.
Ilmoita asiaton viesti
En oikein jaksa uskoa somaliyhteisön yhtenäisyyteen raiskausrikosten tuomitsemisessa.
Siitä kertoo 13-kertainen yliedustus raiskaustilastoissa ja somalien somelällättelyt, joissa ilkutaan raiskausten uhreille.
Tapanilan lisäksi myös ruotsinlaivan joukkoraiskauksessa tekijöinä olivat somalit.
Somaleilla olisi tässä kyllä peiliin katsomisen paikka. Somalikulttuurissa on ihan selvästi jotain, joka tekee raiskaamisen helpommaksi ja hyväksyttävämmäksi kuin useimmissa muissa kulttuureissa.
Jostainhan tuon on johduttava. Jos se ei johdu kulttuurista niin mistä?
Ilmoita asiaton viesti
”Tässä tilanteessa nämä kyseiset nuoret teoistaan huolimaatta tarvitsevat yhteisöltään edelleen ihmisinä hyväksyntää ja tukea.”
Asiallinen kirjoitus muuten, mutta aika outoa ja vastenmielistä pyytää hyväksyntää ja tukea joukkoraiskaajille, jotka eivät ole edes millään tavalla katuneet tekojaan, päinvastoin lehtien mukaan eivät edes koe itse syyllistyneensä mihinkään rikokseen.
Toivoisitko samalla tavalla tukea ja hyväksyntää viidelle uusnatsille, jotka olisivat raiskanneet somalitytön eivätkä katuisi tekoa mitenkään?
Ilmoita asiaton viesti
Outo ilmaisu: Somaliyhteisön sisällä. Tässä samalla myönnetään, että yhteisö on omaan, jakamattomaan yhtenäiskulttuuriinsa sitoutunutta, moniarvoisen kulttuurin sijaan. Tämä on myös koko monikulttuurisen järjestelmän ongelma.
Rikos on rikos kultturitaustasta riippumatta. Raiskaus sieltä kuvottavimmasta päästä. Outoa on myös se, että jotkin maahanmuuttajat ihmettelevät paikallisen väestön erilaisia pelon sekaisia reaktioita nähdessään tietyn maahamuuttajan. Samalla, kun paikallisväestön (usein naisen) tunne omasta liikkumistilasta kapenee.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä blogikirjoitus osoittaa, että Suomen somalivähemmistö on joka tapauksessa huolissaan tästä rikoksesta ja sen aiheuttamasta tahrasta, joka uhkaa leimata koko tämän vähemmistön. Kantasuomalaiset alkavat liian helposti ajatella, että ”sellaisia he ovat kaikki”.
Annan myös arvoa sille nuorelle somalinaiselle, joka kävi tiistaina Ylen Aamu-tv:ssä esittämässä valittelut tapahtuman johdosta ja toivomuksen siitä, että rangaistusta ei kohdistettaisi koko kansanryhmään.
Suomen kotouttamistoimien pitäisi myös terästyä. Maahanmuuttajille olisi kerrottava, että Suomi on pohjoismainen hyvinvointivaltio, maailmanvalio, jossa naiset saivat äänestää ja pääsivät kansanedustajiksi yli 100 vuotta sitten. Meillä on uskonnonvapaus, mutta barbaarisia seksuaalisia uskomuksia ja käytäntöjä ei kerta kaikkiaan hyväksytä. Ympärileikkaajat on saatava rikostuomioistuimeen jne jne.
Ilmoita asiaton viesti
Nämä esiin nostetut ihmisoikeusrikokset voi, ja pitää voida, nähdä myös kokijan – tai potentiaalisen kokijan – näkökulmasta. Pelkkä lain kirjaimeen tuijottaminen ei ratkaise ongelmaa, jos pelon ilmapiiri yhteiskunnassa säilyy. Olen jokin aika sitten, itse kokenut uhkaavan läheltä piti – tilanteen, jolla on ollut omat vaikutuksensa.
Ilmoita asiaton viesti
Timo, kuka leimaisi koko somaliyhteisön? Ei käsittääkseni kukaan, mutta rikollisuus on liian korkealla ja siihen on puututtava mm. maahanmuuttopolitiikalla ja laadullisia kriteerejä on tarkistettava. Määrän sijaan tulee kiinnittää huomiota laatuun ja kotoutumisen onnistumiseen tai sitten ihmiset alkavat vaatia muutosta itse politiikkaan.
Mitä kertominen auttaa, kaikki tietävät, että jos poikien ympärileikkaus kielletään, niin sitä tehdään edelleenkin koska jumalalliset lait menevät maallisten lakien yläpuolelle. Jos tyttöjen ympärileikkaus on kielletty, niin sitä kierretään toista kautta kun profeetta Muhammedin esimerkki on islamissa velvoittavasta vapaaehtoisempaan.
Islamiin liittyvä suuri virhe on se, että sitä yritetään ymmärtää länsimaalaisittain kun islam nimenomaa pyrkii eroon muista elämänkatsomuksista ja näkee islamin olevan muulle maailmalle tavoiteltavampaa. Samalla tavalla me menemme Saudi Arabiaan ja haluaisimme nähdä siellä länsimaalaisia tapoja sekä yhteiskuntajärjestyksen, jolloin asita olisivat hyvin.
Ilmoita asiaton viesti
Esa Niemi, #68,
Olen samaa mieltä siitä, että maahanmuuttajille olisi opetettava sivistyneen suomalaisen demokratian ja ihmisarvon säännöt. Ja niitä olisi myös valvottava.
Ilmoita asiaton viesti
Entä jos tilanne onkin päinvastainen ja he opettavat meille miten meidän tulee toimia, jotta emme loukkaa ja koska heidän kilpaileva yhteiskuntajärjestelmä ei voi sulautua demokratiaan tai länsimaisiin ihmisarvoihin? Nämä ovat perinteisesti luoneet rinnakkaisvaltion valtion sisälle, jossa omat lait.
Poliittinen korrektius estää meitä puuttumasta rinnkkaisyhteiskunnan toimintaan ja luovumme pala palalta länsimaisista arvoista kilpailevalle yhteiskuntajärjestelmälle, joten miten me voisimme määritellä miten täällä eletään.
Ilmoita asiaton viesti
Luin jostakin, että erään epäillyn itkevä äiti jouduttiin poistamaan oikeussalista. Pitää muistaa, että rikolliset aiheuttavat tuskaa myös omalle perheelleen ja muille läheisilleen. Tuskin kukaan tahtoo kasvattaa omaa lastaan rikolliseksi.
Ilmoita asiaton viesti
Juha Kuikka, Tämä on mielestäni po esimerkki…
Arto Granlund
18.3.2015 09:06
Haavisto, kyllä myös kantasuomalaisia perheitä löytyy joissa opetetaan lapsia vihamaan, ei pelkästään tummaihoisia, vaan kaikkia vierasmaalaisia ja tämä näkyy mm. koulukiusaamisena vierasmaalaisia kohtaa, monet venäjätaustaiset lapset saavat päivittän kuulla ”ryssä” nimittelyä…
Et ehkä ole nähnyt minkälista ”irvailua” näiden syytettyjen kaverit ovat fb:ssä syytäneet raiskatun tytön suuntaan…En ole huomannut sinunkaan mitenkään pahoittelevan uhrin kohtaloa, toisin kuin raiskaajien, jotka ovat kyllä olleet huolesi kohteena…
Ilmoita asiaton viesti
”toisin kuin raiskaajien, jotka ovat kyllä olleet huolesi kohteena…”
Tuossa kirjoitat muunnettua totuutta. Ainoa ”huoleni aihe” on ollut se, että Kadarin peräänkuuluttama suomalaisen oikeusjärjestelmän langettama tuomio rikoksesta ei tunnu riittävän, vaan sen lisäksi pitäisi soveltaa jonkinlaista oikeusjärjestelmän ulkopuolista lynkkausta ja somalien kollektiivista tuomitsemista.
Ilmoita asiaton viesti
Rikos on yksilön teko. Syrjäytynyt ei raiskaa. Teko on aina oma valinta.
Mitkä ovat bologistin toteamaa somalialaista kulttuuria, ihanteita ja eettisiä arvoja Suomessa? Mitä suomalaiset arvot, kulttuuri, ihanteet ja eettiset arvot merkitsevät somalialaiselle ryhmälle?
Miten somalikulttuuri suhtautuu naiseen, naisen asemaan? Miten se suhtautuu suomalaisen naisen asemaan ja somalinaisen mahdollisuuteen ottaa paikkansa.
Minulla ei ole korkeaa käsitystä naisen asemasta somali- tai muslimikulttuurissa. Etenkään vääräuskoisen naisen. Naisten ympärileikkaus ei silmissäni nosta somalikulttuurin arvoa.
Voisiko näiden lähi-idän ja Afrikan kulttuurien 17 kertainen yliedustus Suomen(ja muiden maiden ) raiskaustilastoissa (OPTULA) johtua kulttuurisesta suhtautumisesta naisen asemaan?
Jos näin on, somaliyhteisö voisi todellakin ottaa vastuuta tämän kulttuurisen asetelman muuttamisesta.
Raiskaus on vallankäyttöä, ei seksiä. Mitä muuta raiskaustilastot voisivat ilmentää? Yhteisön vikaantunutta suhdetta seksiin?
Integroituminen estää rikollisuutta ja syrjäytymistä. Tämä vain korosti yhteisöllisyyttä, jolla silläkin on arvonsa.
Aikooko somaliyhteisö edistää integroitumista käytännön toimin, yksilön toimin?
Ilmoita asiaton viesti
Juuri näin. Kun kerran somalitaustaiset henkilöt ovat yliedustettuna monissa rikostilastoissa ja muutenkin monia somalikulttuuriin liittyviä asioita, kuten naisten heikko asema ja tyttöjen ympärileikkaukset kyseenalaistetaan, niin eikö suomensomaleiden pitäisi kollektiivisesti pyrkiä integroitumaan suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin eikä toimia omana erillisenä yhteisönään? Ei se tarkoita, että kaikista omista tavoista pitäisi luopua, mutta selkeä muutostarve on havaittavissa.
Ilmoita asiaton viesti
Voi pohtia, minkälaisia kriteereitä on hyvällä rangaistuksella:
1. Se ei ole epäinhimillisen julma, vaan sivistysvaltion eettisen mittapuun mukaan hyväksyttävä
2. Se luo pelotteen rikoksen välttämiseksi
3. Se on mitoitettu tarpeeksi raskaaksi tekoon nähden merkittävän osan mielestä kansaa
4. Se vähentää motivaatiota rikoksen uusimiseksi
5. Rangaistuksen kärsittyään tekijällä on hyvät edellytykset olla tuottava osa yhteiskuntaa
6. Se on kustannustehokas
Tyypillisesti Suomessa rankaisemme vakavan rikoksen tekijöitä vankeudella, joka on kestoltaan kuukausia tai vuosia.
1. Inhimillisyys: Vankeus on vapauden riistoa, mutta sitä voitaneen pitää inhimillsenä sivistysvaltiossa. Tästä olisi syytä kuitenkin keskustella.
2. Peloite: Se luo jonkinlaisen peloitteen rikoksen välttämiseksi, mutta toisaalta ei vie välttämättä tekijän mainetta, sillä tietyissä maskuliinisuutta korostavissa piireissä vankilassa käynti voi jopa nostaa statusta.
3. Mitoitus: Vankeus voi olla kestosta riippuen riittävän raskas rangaistus kansan mielestä, joskin Suomen vankiloissa on verrattain hyvät oltavat.
4. Rikoksen uusiminen: Rikoksen uusintaprosentissa on parannettavaa
5. Palaaminen yhteiskuntaan: Vankilasta palattuaan rikollisilla on ollut vaikeuksia palata työelämään. Työnantajat eivät hyvällä katso vankilakundeja.
6. Kustannustehokkuus: Vankeus ei ole kustannustehokas, vaan vaatii paljon toimitiloja ja henkilöstöä, jonka lisäksi vankeuden kärsijällä ei ole kunnollisia mahdollisia työskennellä yhteiskunnan hyväksi.
Tätä vasten voimme analysoida kemiallista rankaisua väkivaltarikollisten kohdalla. Kyseessä on rankaisumuoto, jossa rikoksen tekijää rankaistaan määräaikaisesti antamalla hänelle hormonitoimintaan vaikuttavia lääkkeitä, jotka laskevat mieshormonin tuotantoa ja nostavat naishormonin tuotantoa. Tämän seurauksena rangaistuksen kärsijän psyyke ja fyysiset ominaisuudet muuttuvat rangaistuksen aikana, mutta palaavat normaaleiksi rangaistuksen jälkeen, eivätkä estä henkilön kykyä saada jälkeläisiä. Rangaistus voitaisiin aloittaa lyhyellä, ehkä viikkojen tai kuukauden mittaisella vankeudella.
1. Inhimillisyys: Lääkitsemme jo nyt yhteiskunnassamme masentuneita ja muita mielenterveyspotilaita satatuhatmäärin. Väliaikainen lääkitys ei muuta lopullisesti rangaistuksen kärsijän elämää, ainoastaan väliaikaisesti. Lisääntyminen on edelleen mahdollista.
2. Peloite: Koska väkivaltarikollisilla, etenkin miehillä, maskuliinisuus on useissa tapauksissa keskeinen osa identiteettä, voi peloite olla paljon suurempi kuin vankeudella. Kehon naisistuminen, itsevarmuuden lasku ja aggressiivisuuden väheneminen saavat aikaan sen, että rangaistuksen kärsijään suhtaudutaan vähemmällä kunnioituksella maskuliinisuutta ja väkivaltaa ihannoivissa piireissä. Rangaistuksen kärsijä joutuu pohtimaan identiteettiään uudestaan ja hänen suhteensa epäilyttäviin sosiaalisiin suhteisiin voi heiketä. Miehinen kunnioitus laskee, mikä on monelle aggressiiviselle miehelle erittäin arvokas asia, mutta ei elämän kannalta välttämätön.
3. Mitoitus: Yhdistettynä lyhennetyyn vankeustuomioon, kemialliseen lääkehoitoon perustuva rangaistus voi monen mielestä olla mitoitukseltaa sopiva rangaistusmuoto, sillä tekijä joutuu kärsimään monessa tapauksessa kunnioituksen menetyksestä maskuliinisuutta ja aggressiivisuutta ihannoivissa piireissä.
4. Rikoksen uusiminen: Kuukausia tai vuosia kestävä lääkehoito saa helposti aikaan sen, että tekijä on joutunut etsimään elämäänsä uusia sisältöjä kuin maskuulinisuutta ja aggressiota ihannoivien piirien kunnioitus. Hän on saattanut löytää uusia sisältöjä elämäänsä ja uusia ihmisiä ystäviksi, joilla on pehmeät arvot. Palaaminen aggressiiviselle polulle rangaistuksen jälkeen ei ole helppoa, mikäli rangaistuksen jälkeen tekijä vielä haluaa samaistua maskuliinisiin piireihin kunnioituksen menetyksen takia (ks. peloite).
5. Palaaminen yhteiskuntaan: Tekijä voi olla osana yhteiskuntaa, kun häntä ei eristetä vankilaan pitkäksi aikaa. Työnteko onnistuu. Työhistoriaan ja opiskeluihin ei tule pitkiä taukoja vankilassaolon takia. Rikoksen tekijän psyyke on säyseämpi, eikä työnantajan ja työyhteisön tarvitse pelätä yhtä paljon tekijän aggressiivisuutta hormonaalisen lääkehoidon takia.
6. Kustannustehokkuus: Lääkitys on huomattavasti kustannustehokkaampaa kuin täyshoidon vankilassa asuttaminen.
Tässä vertaileva analyysi hormonaalisesta rankaisemisesta ja vankeusrangaistuksesta. Mitä puutteita analyysissa löytyy?
Ilmoita asiaton viesti
”Hormonaalisessa rangaistuksessa” on muutama selvä ongelma:
1) Se on lääketieteelisesti arvelluttava, pitkän aikavälin kokonaisseuraukset ovat äärimmäisen vaikeasti arvioitavissa.
2) Se antaa tekosyyn ja puolustuksen teolle, mikä saattaa vaikeuttaa omavastuun ymmärtämistä: mulla vaan oli vähän hormoonit sekasin.
3) Se soveltuu vain rikoksiin, joilla voidaan osoittaa olevanhormonaalinen syy. Raiskaus, toisen ihmisen alistaminen, ei ole sellainen.
Ilmoita asiaton viesti
1) Voi pitää paikkansa, mutta tuolloin kysymys on lähinnä lääketieteellinen ja tällöin sitä voidaan tutkimuksen keinoin kehittää. On myös mahdollista, että nykymenetelmillä rankaisukeinoa voitaisiin jo nyt hyödyntää ilman liian suuria haittoja. Syntyviä haittoja on myöskin verrattava vankeudesta syntyviin psyykkisiin ja fyysisiin haittoihin.
2) Rankaisumenetelmän henki ei ole siinä, että hormonitoiminnalla oikeutetaan väärä toiminta. Ihminen saa olla vaikka kuinka itsevarma ja maskuliininen tahansa, mutta hänen on pystyttävä se hallitsemaan. Jollei maskuliinisuuttan ja aggressiivisuuttaan hallitse, se laitetaan ruotuun yhteiskunnan puolesta. Kunnon kansalainen kanavoi maskuliinisen energiansa työntekoon, opiskeluun tai harrastuksiin.
3) Se soveltuu rikoksiin, joihin liittyy tai ne edellyttävät aggressiivisuutta ja/tai alistamista. On totta, että tämä vaatii tutkimustietoa, mutta Yhdysvalloista on saatu tietääkseni joitakin toimivia tuloksia siihen suuntaan, että hormonaalinen lääkehoito vähentää tiettyjen rikosten uusimista ja auttaa rikoksen kärsijää kontrolloimaan itsensä.
4) On reilusti viitteitä siitä, että raiskaus ja väkivaltarikollisuus liittyvät voimakkaasti maskuliinisuutta liiaksi korostavaan kulttuuriin. Tässä mielessä maskuliiniseen identiteettiin pureutuva rankaisukeino voisi iskeä itse ilmiön ytimeen ja täten toimia toimivampana pelotteena kuin vankeustuomio, joka voi itse asiassa joissain tapauksissa olla meriitti tietyissä sosiaalisissa piireissä.
Ilmoita asiaton viesti
”4) On reilusti viitteitä siitä, että raiskaus ja väkivaltarikollisuus liittyvät voimakkaasti maskuliinisuutta liiaksi korostavaan kulttuuriin. Tässä mielessä maskuliiniseen identiteettiin pureutuva rankaisukeino voisi iskeä itse ilmiön ytimeen ja täten toimia toimivampana pelotteena kuin vankeustuomio, joka voi itse asiassa joissain tapauksissa olla meriitti tietyissä sosiaalisissa piireissä.”
Oma arvaukseni po. tapauksissa on, että tuo kemiallinen keino saattaisi olla apuna, (mieluimmin) kulttuurin sisältä lähtevälle muutosprosessille.
Tässä kenttätyönä tehtyä tutkimusta somalien tapakulttuurin rakenteista:
http://demoni.puheenvuoro.uusisuomi.fi/188935-silp…
Ilmoita asiaton viesti
Maksuliinisuutta korostavalla kulttuurilla en viitannut somaliyhteisöön, vaan yleensä erinäisiin jätkäjengeihin. Esim. Yhdysvalloissa valkoisilla collegepojilla voi olla raiskauskulttuuria. Jokaisella jengillä ja porukalla on oma kulttuurinsa.
Yksi ongelman ilmenemismuoto ovat siis jengit ja ryhmät, jotka perustuvan maskuliinisuutta korostavalle arvoille. Nämä ylimaskulinisoituneet ryhmät saisivat tehokkaan peloitteen, kun rikoksia tehneiden jäsenten maskuliinisuutta laskettaisiin määräajaksi, mikä voisi johtaa jengikoheesion murentumiseen. Kovasta tappelupukarista tai raiskaajasta tuleekin säyseä ja feminiininen.
Ilmoita asiaton viesti
Ok. Oletin, että se liittyy blogin aiheeseen. Mutta somalikulttuuri on myös maskuliinisuutta korostava kulttuuri. Joissakin moniarvoisissa kulttuureissa esittämäsi keino voisi ehkä toimiakin.
Ilmoita asiaton viesti
Somaliyhteisön sisällä on erilaisia verkostoja ja jengejä. Toiset ovat alttiimpia häiriökäytökselle kuin toiselle. Somaleiden keskuudessa on varmasti myös omia nörtti ja hipsteriporukoitaan niin kuin on muillakin. Tällä rankaisumenetelmällä iskettäisiin yleensäkin väkivaltaiselle käyttäytymiselle alttiisiin yksilöihin ja ryhmiin.
Ilmoita asiaton viesti
On tottakai. Viittasin vastauksessani yhtenäiskulttuuriseen kasvualustaan linkkeineen.
Ilmoita asiaton viesti
1) Sellainen seikka vielä, että meillähän on myös ainakin yli 50 vuoden kokemus siitä, että sadat miljoonat naiset ympäri maailman syövät ehkäisypillereitä, mitkä vaikuttavat hormonitoimintaan.
Ilmoita asiaton viesti
Rangaistuksella on yleis- ja erityisestävä vaikutus. Pelote ja sulkeminen yhteiskunnan ulkopuolelle. Sillä on lainkuuliaisuutta ylläpitävä vaikute: ei heimojen kostokulttuuria.
Rangaistukset ovat kovimpia, kun yhteiskunta on eriarvoinen. Tuomittaviin rikoksiin syyllistyy alaluokka, vallanpitäjien haastajat. Tällöin elintasoerot ovat suuria, tuomituilla ei ole menetettävää. Kuinka monta kuolemantuomiota voi tuomita? Vankila voittaa kotiolot?
Homogeenisessa yhteiskunnassa rangaistukset alenevat ja tekijät pyritään saattamaan takaisin yhteiskuntaan. Kukaan ei hyödy eristämisestä kuinpoikkeustapauksista. Pienempikin rangaistus tuntuu: voitte kutsua vankilaa hoitokodiksi, mutta onko kokemuksia itsellänne.
Vankeus tuntuu, kun on hyvä vapaus.
Olemmeko menossa toiseen suuntaan, kun taustaltaan erilaisia ihmisiä on yhteiskunnassamme? Aiemmin päihteiden käyttäjät kuuluivat samaan ryhmään.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä mieltä olet, olisiko hormonaalisella lääkehoidolla suoritettava rangaistus enemmän vaiko vähemmän inhimillinen kuin vankeusrangaistus, kun puhutaan sivistysvaltiosta?
Ilmoita asiaton viesti
Mutta missä on puolesta loukkaantujien kuningas pari Härköset?
Varmaan lomamatkalla?
Onhan aihe niin ihgu että nyt sopisi taas kerran heittää kuperkeikka ja syyttää vaikka perussuomalaisia siitä että ovat osa syyllisiä rasistisesti kun ovat ajaneet nämä somalipojat henkiseen ahdinkoon, että ”he” vaan purkivat turhautumistaan ”tähän” Suomalaiseen neitoseen.
Että halla-aholaisten vika!
Ja nyt kipi kapi suklaata ja rahaa viemään poika-raukoille, että pärjäävät siellä ikävässä putkassa ja halit päälle.
Ilmoita asiaton viesti
Mistä löysit noin paljon olkia? Ukkohan on Eiffeltornin korkuinen!
Ilmoita asiaton viesti
Tämä ”yhtenäisyys” ei todellakaan vakuuta, koska paljon on näkynyt kannanottoja, missä uhrille ilkutaan.
Sama oli koraanikoulu-tapauksessa.
Taitaa olla pelkkää puhetta poliitikolta tämä mainittu yhtenäisyys.
Ilmoita asiaton viesti
Jos joku epäillyistä on iältään 12, hän ei ole ”nuori” tai teini vaan lapsi ! Suomen eri viranomaiset tapaavat kohdella tekijöitä, myös kanta-suomalaisia, ”ymmärtäväisesti” rotuun tai taustaan katsomatta ! Olisiko kuitenkin niin että Suomen Somaliyhteisöstä suuri enemmistö asuu maassa jossa eivät halua asua ja suhtautuvat kotouttamiseen ja maan tapoihin tutustumiseen vähintäänkin välinpitämättömästi ? Ainakin tämän puolesta puhuu sitkeä ja itsepintainen pukeutuminen Pohjois Eurooppaan täysin sopimattomiin ”kansallispukuihin”, varsinkin naiset ja vaikka taannoisen huntuun pukeutuneen Somali-teinitytön keskisormi kameralle ! Hälyttävä asia on myös Somalinaisten asema Suomessa kun hyväksytään täysin tapojamme rikkova tapa tuoda Afrikasta tullessaan naista täysin alistavia asenteita ja tapoja ilman että Suomessa kukaan puuttuu asiaan ! Ranskalaisen tutkimuksen mukaan naisiin kohdistetaan vieraassa kulttuurissa ja uskonnossa myös ”hyväksyttävää” kotiväkivaltaa jonka jälkiä osittain hunnuilla peitellään ? Yhtä älytöntä mutta linjassa Suomen nykyiseen ”ei loukata muita kulttuureja ja tapoja”, olisi se että hiljaa hyväksyisimme sen että vierasyhteisö ”hoitaisi” asian sisäisesti sharia-lakien mukaan ! Kaukana sekään ei ole ” ”Hyvää yötä” !
Ilmoita asiaton viesti
“Mikä on johtanut siihen, että elämänsä alkupolulla olevat
nuoret tekevät näin vakavan rikoksen?”
Aika hyvin noiden ajatusten oppimisen paikka on tiedossa. Ei sitä koulussa ole opittu, ja geeneistäkään tuskin on kyse. Joten kotoa, omalta perheyhteisöltä se oppi tulee.
Tilastot sanovat että maahanmuuttajilla on noin 13-kertaisesti korkeampi taipumus raiskauksiin kuin kantaväestöllä.
Vanhemman esimerkki, asenne ja myös ääneen kerrottu mielipide on lapselle ensisijaisen tärkeä.
Kun vanhempi tai yhteisön nokkamies menee telkkariin saakka sanoa täräyttämään että “Suomi on oikeasti rasistinen maa” , niin kyllä siitä lapsikin oppii, että kaikki suomalaiset ovat rasisteja.
Syypäitä asioihin haetaan joskus kaavoituksesta, poliitikoista ja presidentistäkin asti.
Raiskausten ihannoinnin poistamista ja raiskaustaipumuksen vähentämistä voivat lopulta tehdä vain maahanmuuttajayhteisöt itse. Aloittakaa vanhemmista. Ja aluksi vaikka omasta itsestä.
Ilmoita asiaton viesti
http://jorieskolin.puheenvuoro.uusisuomi.fi/190152…
Kiinnostava blogi, joka pyrkii osoittamaan, että kyse on yksittäistapauksista eikä joukko maahanmuuttajia määrittele ryhmää.
vasta-argumenttien paikka?
Ilmoita asiaton viesti
” Tämä rikos ei edusta somalialaista kulttuuria, ihanteita eikä eettisiä arvoja.”
Eikö todella?
Olen sitten käsittänyt jotain väärin, sillä lukemani perusteella Somaliassa joukkoraiskailu on kohtuuttoman yleistä.
Muistakaahan nyt tukea oikein kovasti niitä somalinuorukaisianne.
Ilmoita asiaton viesti
Vihreä Jori Eskolin vähättelee:
”13 edustavat koko populaatiosta kuitenkin vain 0,09%.
Ja 0,09% ei ihan oikeasti ole paljon.”
Sanoisinko että tuossa on 13 tai 0,09% liikaa.
Voinee kysyä jos prosenttilukuja miettii, kuinka monta tapausta suomalaisten osalta vaaditaan jotta päästään samaan prosenttilukemaan.
Mennään jo reippaasti yli tuhanteen tapaukseen vuodessa, mutta vihreän Jori Eskolin mukaan se ei ole edelleenkään paljoa, koska se on vain 0,09%.
Voi älykääpiö tuon vihreän tilastotieteen kanssa.
Yksikin tapaus on liikaa on se kenen tahansa tekemä. PRKL.
Ilmoita asiaton viesti
> http://jorieskolin.puheenvuoro.uusisuomi.fi/190152…
> Kiinnostava blogi, joka pyrkii osoittamaan, että kyse on
> yksittäistapauksista eikä joukko maahanmuuttajia määrittele ryhmää.
> vasta-argumenttien paikka?
No joo, tännehän ne vasta-argumentit on laitettava, koska ko. blogisti on estänyt vastaukset omalle blogillensa. Mutta meneehän se näinkin. Tämä kommentti liittyy siis yllä olevaan Eskolinin blogiin.
———–
“Jos yksi henkilö dorkailee, niin onko oikeutettua sanoa
hänen pilaavan koko populaationsa maineen
Kyllä se on ihan täysin oikeutettua sanoa noin. Että afrikkalaisperäisten maahanmuuttajien tekemät raiskausten määrät pilaavat heidän koko populaationsa mainetta.
ja onko oikein vaatia anelevaa
anteeksiantoa koko populaatiolta?”
Mitä ihmeen anteeksiantoa? En muista nähneeni että lehdissä tai netissä kukaan olisi pyytänyt somaleja anelemaan anteeksi.
Edes raiskauksen uhrikaan tuskin haluaa anteeksipyyntöä 5 tekijältä. Vain muutama sana raskaan rikoksen tekijän suusta ja hän muka vapautuisi sillä taakastaan? Eihän sellainen kuittaa tai hyvitä elinikäisen vamman saaneelle uhrille vielä yhtään mitään.
“Alle 15.000:nnen populaatiot ovat siis jo pelkän yhden mahdollisen
raiskaajan vuoksi ’yliedustettuina’ ja siten ’maahanmuuttokriittisessä’ narratiivissa
vioittuneita ja heidät pitäisi kuljettaa takaisin kotimaihinsa.”
Suomessa asui vuoden 2013 lopussa 301.524 ulkomaalaistaustaista henkilöä.
Kaikki 301.524 ulkomaalaistaustaista mukaan laskettuna heidän osuutensa oli 34% raiskauksista. Eli noin 269 kpl vuonna 2013 ja noin 320 kpl vuonna 2014. Kantaväestön tekemiin raiskauksiin suhteutettuna kerroin on 8,9-kertainen.
Ei pitäisi olla mitään ongelmaa verrata tämän kokoisia kansanryhmiä toisiinsa, ilman että blogistin mainitsema suhdeluku vääristää asioita. Tämähän on kuin Suomen ja Saksan raiskaustilastojen vertailua. Maiden vertailuissa kukaan ei ole nähnyt suhdeluvun kovasti vääristävän vertailun luotettavuutta, Suomen tappioksi.
—
Vuoden 2013 lopussa Suomessa oli yllä olevan Tilastokeskuksen taulukon mukaan afrikkalaisia 20.566 henkeä. Heistä Somalin kielen puhujia, eli somalilaisen asenne- ja kulttuuriperimän omaavia oli 15.789 henkeä.
Jos nuo luokkaa 20.000 olevaa afrikkalaisen kulttuuriperimän väestöstä raiskaisivat samassa suhteessa kuin suomalaiset, olisi heidän jäljiltään ollut raiskauksia 3 kpl vuonna 2013 ja 4 kpl vuonna 2014.
Iltalehden lainaaman, Helsingin yliopiston Kriminologian instituutin tekemän tutkimuksen mukaan afrikkalaistaustaiset raiskaavat jopa 13 kertaa enemmän kuin kantaväestö. Siksi afrikkalaistaustaisten tekemät raiskausmäärät ovat noin 45 kpl vuonna 2013 ja noin 54 kpl vuonna 2014.
Myös Islamilaisessa kulttuuriperimässä naisia pidetään miehen omaisuutena, ja alempiarvoisina ihmisinä. Suomessa oli näistä Islamilaisista maista Irak, Iran,Syyria etc. oli noin 15.000 henkeä. Useita muslimiraiskauksia, kunniamurhia ja nuoren suomalaisen naisen polttamista ym. on ollut lehdissä.
—
“13 ihmistä ei voi määrittää tuota 15.000:nnen koko populaatiota,
sillä ne 13 edustavat koko populaatiosta kuitenkin vain 0,09%.”
Kyllä ne ihan kaikki edustavat aina myös omaa kulttuuritaustaansa. Vaikka heitä olisi vain se vähättelevät “13 ihmistä”. Eli oikeammin yllä olevien lukujen perusteella kutenkin 45…54 raiskaavaa afrikkalaista ihmistä.
Keskimäärinkin maahanmuuttajilla on raskas, 8.9-kertainen raiskaustilasto oman viiteryhmänsä maineen päällä. Afrikkalaisilla maahanmuuttajilla se on vieläkin isompi.
Maahanmuuttajien elintasoero kantaväestöön verrattuna ei yksinään selitä kantaväestöön kohdistuvaa raiskaustarvetta. Afrikassa elintasoerot ovat pienet, mutta kulttuurin vuoksi sikäläisiä naisia raiskataan moninkertaisesti Eurooppaan verrattuna.
Vain Suomen maahanmuuttajat itse yhteisönä pystyvät asiaa korjaamaan, yhteisön omin sisältä käsin tapahtuvin toimin.
Milloin ne omat toimet alkavat?
Ilmoita asiaton viesti
Voi hyvanen aika, en voi kuin ihmetella miten suomalaiset jaksavat kysya loputtomiin yksittaiselta blogistilta, tai kelta tahansa sompulta, etta mika siina somalikulttuurissa on vikana ja mita kulttuurinne sanoo naisen asemasta. Mika ihme sokeus se aina iskee? Onko teilta koskaan kysytty, etta mika on suomalaista kulttuuria ja edustatko sina sita?
Ihmiset eivat edes ymmarra mita kulttuuri tarkoittaa. Kulttuuri muodostuu yhteison jasenten piirteista kokonaisuutena. Ei se ole kirjoitettu saannosto. Pitaako se nyt rautalangasta vaantaa?? Yksi on juoppo, yksi tekee vaitoskirjaa, kaikki ovat erilaisilla taustoilla ja kasvatuksella, joillain on mielenterveysongelmia, miten hemmetissa naiden ihmisten kasitys omasta kulttuurista olisi mitenkaan samanlainen? Fiksu, koulutettu Kadar Gelle ja kuka tahansa osaa sanoa oman perhepiirissa ja omissa viiteryhmissaan omaksumansa kulttuurin piirteita. Se on aivan eri kuva, kuin silla toisella, vaikka kielitaidottomalla ja kouluttamattomalla sompulla. Vain umpidaiju vaatii selitysta tyyliin: No millainen maa se Suomi on? Nain typeran kysymyksen olen itse kuullut joskus joltain ulkomaalaiselta. No millainen, kaikenlainen. Mita haluat tietaa? Mina en millaan lailla edusta mitaan keskivertosuomalaista, ei tasta voi laatia yleispatevaa kuvausta. Moniarvoinen, monimuotoinen maailma. Oletteko tulleet ajatelleeksi etta somputkin ovat yksiloita???
Ja tarkennuksia: Taysin moraalitonta (miksei ole laissa kielletty tama?) julkaista ihmisten nimia, hetuja ja kotiosoitteita netissa. Naiden kundien perheethan ovat joutuneet hairinnan kohteeksi. Ja vuoto tapahtui poliisin toimesta. Nyt tama maine seuraa jokaista kundia, olipa han syyllistynyt rikokseen tai ei. Tuomioita ei ole luettu, joten me emme tieda ketka kaikki ovat syyllisia raiskaukseen.
Vrt. Kun Petri Gerdt rajaytti Myyrmannissa, uhkailtiinko ja hairittiinko silloin Gerdtin vanhempia? En tieda, toivottavasti ei, eika pida nytkaan.
Nama nuoret ovat Suomessa syntyneita. Ei siis heidan kotouttamisesaasn ole mennyt mikaan pieleen, se on eri asia, onko vanhempien. Nama nuoret ovat olleet Suomessa paivakodista alkaen.
Tama jatkuva vaatimus tuomita raiskaus on typera, koska on aivan paivanselvaa, etta kuka tahansa normaalilla moraalilla varustettu ihminen, jonka eettiset kasitykset hyvasta ja pahasta eivat ole jostain syysta vaurioutuneet, pitaa automaattisesti raiskausta vakavana rikoksena, josta syyllisia pitaa rangaista. Koko kysymys halveksii ihmisten alya. Jos olisin somppu vastaisin nyt noihin kysymyksiin, etta typera kysymys, kaikki normaalit ihmiset tietavat etta se on vakava, tuomittava rikos.
Ja siihen liittyen: henkilo ei kasva emotionaalisesti kieroon, jos han kasvaa terveessa tunneilmastossa ja saa hoivaa, laheisyytta, huolenpitoa, lohdutusta ja sylia. Naiden rikosten alkusyyt on johdettavissa kasvatukseen ja vanhemmuuteen. Kasvatuksen kyvyt ovat myos taysin yksilollisia, olipa kyseessa somali- tai savolaisvanhemmat.
Ilmoita asiaton viesti
”Tässä tilanteessa nämä kyseiset nuoret teoistaan huolimaatta tarvitsevat yhteisöltään edelleen ihmisinä hyväksyntää ja tukea.”
Kyseiset joukkoraiskaajat tarvitsevat lähinnä kastraation ilman puudutusta ja menolipun Somaliaan.
Vaihtoehtoisesti luoti päähän.
Ilmoita asiaton viesti